Treenijuttuja ja syksyn harrastuksia

Moni varmasti aloittelee tai jatkaa treenejään mahdollisesti kesän pienen tauon jälkeen taas uudestaan. Joku ehkä aloittaa kokonaan uuden harrastuksen?

Syksy onkin hyvä hetki aloittaa uusia harrastuksia ja ekaa kertaa meidän kaikki lapsetkin aloittavat harrastuksen. Tytöt alkavat käymään kerran viikossa tanssitunnilla ja poika puolestaan temppujumpassa. Kerran viikossa on varmasti ihan hyvä näin pienten aloittaa harrastamista, vaikka periaatteessa olen sitä mieltä, että etenkään nämä kolmevuotiaat eivät mitään harrastusta edes oikeasti tarvitsisi. Mutta katsotaan, mitä he tykkäävät nyt jo koko kesän puhutusta tanssimisesta ja vaihdetaan mahdollisesti kevääksi lajia tai odotetaan iän karttumista ennen harrastamisen jatkamista. Tästä se harrastuksiin kuskaaminen nyt kuitenkin alkaa! 😉

Itse olen treenannut koko kesän samalla tavoin kuin aiemminkin, ehkä jopa vähän kovemmin. Salitreenejä viikkooni mahtuu kolme, jonka lisäksi n. 40 kilometriä pyöräilyä sekä pääsääntöisesti kaksi noin tunnin reipasta lenkkiä. Tämä tekee yhteensä seitsemän liikuntahetkeä viikkoon. Pyrin pitämään yhden lepopäivän, joten yhtenä päivänä viikossa taas käyn liikkumassa kahdesti. Kesälomalla lenkkejä ehti tekemään tosin paljon enemmän ja lenkillä tuli käytyä harvase päivä!

Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän tekee mieli liikkua. Se on vähän sellainen positiivinen kierre. Lisäksi itselläni pätee myös se, että mitä enemmän liikkuu, sitä terveellisemmin haluaa syödä. Kovan salitreenin jälkeen rahka ja banaani maistuu iltapalalla paljon paremmalta kuin höttöruoka.

Lihasta ja voimaa onkin tullut kesän aikana kroppaan ihan mukavasti lisää ja olo on tosi hyvä. Ja mikä parasta, kun liikkuu paljon, saa myös syödä paljon! Ruokavalio on pääsääntöisesti kuosissa ja mikä tärkeintä, syön säännöllisesti ja juon paljon vettä. Tosin lomalla tuli syötyä poikkeuksellisesti myös leipää, jonka olenkin nyt taas jättänyt kokonaan pois. Kesällä tuli toki syötyä myös useamman kerran jätskiä sekä leivonnaisia, mutta sellainen jäätävä herkkuhimo on kyllä vuodenvaihteen jälkeen saatu selätettyä oikein kunnolla. Sokerikoukusta on päästy hetkellisen totaalikieltäytymisen avulla kokonaan eroon, eikä oikeasti tee mieli herkutella, ainakaan sanan perinteisessä mielessä, Fazerin sinisellä tai irtokarkeilla.

Kiireistä ja välillä raskastakin arkea jaksaa paljon paremmin kun vielä kerran aikatauluttaa siihen omaan arkeen ne omatkin liikuntahetket. Vaikka kuinka tuntuu, että työpäivän jälkeen ei ehdi tai jaksa, on kaikki loppujen lopuksi kiinni omasta motivaatiosta ja ajankäytöstä.

Aktiivista syksyä jokaiselle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *