Treenimotivaatiosta

Treenimotivaatio tuntuu monella nousevan ja laskevan kausittain. Välillä motivaatiota liikkumiseen on vaikka muille jakaa ja toisinaan ei nappaa sitten yhtään. Itsellä motivaatio ainakin salitreeneihin laskee aina kesällä. Syksyn tullen saa sitten taas ihan eri tavalla uutta intoa liikkumiseen. Mutta mikä minua sitten motivoi urheilemaan noin yleisesti?

WP_20141102_001-vert.jpg

Kieltämättä suurin motivaattori liikkumiseen ja urheiluun on ulkonäkömotivaattori. Tuplaraskauden jälkeen aloitin Superdieetin ja asettamani kymmenen kilon painonpudotustavoite motivoi liikkumaan. Halusin ehdottomasti päästä takaisin vanhoihin mittoihin. Ja suurin syy tähän oli se, että halusin oman vaatekaappini sisällön taas käyttöön. Paino lähti putoamaan nopeasti ja nälkä kasvaa syödessä (onneksi myös näin kuvainnollisesti…), joten saavutetut tulokset motivoivat entistä enemmän. Tällä hetkellä painan vähän vähemmän kuin mitä ennen lapsia ja nyt motivaationa liikkumiseen toimii ulkonäön osalta enemminkin kropan muotojen muokkaaminen sekä saavutettujen tavoitteiden ylläpitäminen. Tämä sai kyllä olla ensimmäinen ja viimeinen laihdutuskuuri, jolle joudun ryhtymään! Itseäni viehättää urheilullinen vartalo, jossa näkyy lihaksia kohtuudella. En todellakaan ole laihuuden ihannoija ja painolla ei loppupeleissä ole merkitystä, tärkeintä on mistä paino mudostuu. Mieluummin siis vaikka enemmän painoa ja lihaksia kuin kevyempi ilman lihaksia.
Toinen yhtä tärkeä motivaation lähde on ehdottomasti urheilun tuoma hyvä olo. Salitreenin tai lenkin jälkeen on lähes poikkeuksetta hyvä fiilis. Olo on energisempi, jaksaa touhuta arkiaskareita paremmin ja unikin tulee helpommin.
Kolmas syy liikkumaan lähtemiselle on saada hetki omaa aikaa. Urheileminen on hyvä syy lähteä hetkeksi pois kotoa ja olla hetki yksin omien ajatusten kanssa! Oltuaan hetken yksin ja saatuaan sen liikunnan tuoman hyvän olon tunteen, jaksaa arkea taas paremmin.
Toki motivaatiota urheilemiseen löytyy myös terveydellisistä syistä. Verenpaine, kolesteroli, nivelet, diabetes… Ikä ei tule yksin, mutta toivottavasti säännöllisellä liikunnalla saisi estettyä edes joitakin sairauksia. Mä haluan jaksaa touhuta vielä tulevaisuudessa lapsenlapsienikin kanssa (joita nyt näin julkisesti ilmoitan vielä joskus toivovani)!
Lisäksi koen, että kun itsellä on terveelliset elämäntavat ja liikunta osana arkea, on helpompi saada lapsetkin elämään terveellisesti ja kiinnostumaan liikkumisesta. Ja mikäs sen parempaa kuin viettää tulevaisuudessa aikaa perheen kesken yhdessä liikkuen! Toivon siis, että terveellisillä ja liikunnallisilla elämäntavoilla toimin hyvänä esimerkkinä omille lapsilleni.

Motivaation ylläpitämisessä auttaa mielestäni tavoitteet. Tavoitteet ovat jokaiselle henkilökohtaisia ja ne voivat olla esim muutaman kilon painonpudotus, muodokkaampi peppu, maraton tai kyetä vetämään leukoja. Omat tavoitteeni tällä hetkellä ovat

kolmen kilon painonpudotus sekä
lihaksikkaammat käsivarret ja takareidet.

Nämä mielessä suuntaankin tänään taas salille ja huomenna hierojalle huoltamaan jäätävän kipeää alaselkääni. Viime viikolla hieroja paukautti jo useamman fasettilukon auki, toivottavasti huomenna aukeaa loputkin!

Mitä ajatuksia tämä sussa herätti? 
Mikä sua motivoi liikkumaan?

Paula / Viisikko - -

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *